BuiltWithNOF

De laatste reis in 1959 voerde het smaldeel 5, bestaande uit Hr.Ms. Karel Doorman, Drenthe, Limburg en de onderzeeboot O27, naar het noorden. Dit voor het oefenen in de Noorse wateren met assistentie van de Noorse marine. In het tweede deel van de reis was er de oefening “Sharp Squall 4” in de Schotse en Ierse wateren.

Op woensdag 14 oktober 1959 vertrok de Doorman uit Rotterdam en de beide jagers uit Den Helder naar zee. Het weer werkte echter niet erg mee.

(foto 0200) Hr.Ms. Drenthe.

(foto 0216) Hr.Ms. Limburg.

 

Op woensdag 14 oktober 1959 embarkeerden de beide Sikorsky S-55 helicopters van vsq 8 aan boord van de Doorman. Ook twee Avengers van vsq 2 zagen kans om op te landen.

Op donderdag 15 oktober 1959 embarkeerden er nogmaals negen Avengers van vqs 2 en verder acht Sea Hawks van vsq 860.

Op vrijdag 16 oktober 1959 embarkeerde de laatste twee Avengers van vsq 2 en verder een manchevliegtuig (Avenger) voorzien van een door de wind aangedreven lier om een windzak achter het vliegtuig voort te slepen waarop geschoten kon worden tijdens de schietoefeningen. (later werd dit bij de Grumman Trackers de Delmar installatie).

Op zaterdag 17 oktober 1959 arriveerde het smaldeel in Kristiansand, waar de Doorman in de baai voor anker ging. Het manchevliegtuig en de daarbij behorende grondploeg vertrokken naar het vliegveld Lista in Noorwegen. De Noorse onderzeeboot KNM Utstein (S302) lag daar reeds te wachten om te gaan oefenen met het Nederlandse smaldeel.

(foto 6018) Zicht op de haven van Kristiansand in 1959.
Foto ontvangen van Wim Steentjes.

(foto 5478) De Doorman in de haven van Kristiansand in 1959.
Foto ontvangen van Jan Wullink.

 

Op maandag 19 oktober 1959 vertrok het smaldeel en de KNM Utstein naar zee voor oefeningen in het Skaggerrak. De Doorman kreeg echter technische problemen in de machinekamer en ging voor anker op een rustige plaats op de rede van Horten voor het uitvoeren van reparaties. Door het gemis van vliegtuigen kon de oefening niet ten volle worden afgewerkt.

(foto 5531) KNM Utstein in volle zee.

Op vrijdag 23 oktober 1959 arriveerde het smaldeel en de Noorse onderzeeboot Utstein in de haven van Oslo en meerden af aan de Hjortness Brygga.

(foto 6007) In de haven van Oslo is er mooi even gelegenheid om te poseren voor de Sea Hawk 6-6. Op de foto Wim Steentjes een van de opvarenden van de Doorman. Foto ontvangen van Wim Steentjes.

(foto 6008) De Avenger 22 aan dek van de Doorman in de haven van Oslo.
Foto ontvangen van Wim Steentjes.

Op maandag 26 oktober 1959 vertrokken de schepen weer uit de haven van Oslo naar zee om ter hoogte van Lille Faerder rendez-vous te maken met de eigen onderzeeboot O27. Het slechte weer bleef het smaldeel parten spelen en er was ook nog de pech dat de onderzeeboot Utstein van de Ula-class moest afhaken. Hierop werden de oefeningen gestaakt. Hierdoor was de bijdrage van de O27 ook gering bij de oefeningen en proefnemingen.

(foto 6010) Deze foto geeft een beeld van het slechte weer en de slagzij die de Doorman maakte, terwijl er wel gevlogen werd.
Foto ontvangen van Wim Steentjes.

(foto 0264) De onderzeeboot Hr.Ms. O27 (S807)

 

Op zaterdag 31 oktober 1959 arriveerde het smaldeel in Horten.

(foto 6015) Zicht vanaf de Doorman over de haven van Horten in 1959.
Foto ontvangen van Wim Steentjes.

Op maandag 2 november 1959 verliet het smaldeel de haven van Horten weer. Het smaldeel stoomde op in de richting van de Schotse en Ierse wateren voor deelname aan de oefening “Sharp Squall 4”. Aan deze oefening nam ook deel het Canadese vliegkampschip HMCS Bonaventure en de Britse kruiser HMS Bermuda.

(foto 3003) HMCS Bonaventure.

(foto 3016) HMS Bermuda.

(foto 6014) De jager Limburg neemt olie over vanuit de Doorman. Het weer is nu een stuk rustiger.
Foto ontvangen van Wim Steentjes.

(foto 6011) Ondergaande zon in de baai van Londonderry in 1959, aan dek geparkeerd de Sea Hawk 52.
Foto ontvangen van Wim Steentjes.

(foto 6012) De jager Drenthe in volle zee naast de Doorman varend in 1959.
Foto ontvangen van Wim Steentjes.

 

Op zaterdag 28 november 1959 vertrok het smaldeel vanuit Londonderry richting Nederland (De Telegraaf van 28-11-1959). Niet duidelijk op welke datum het smaldeel in Londonderry arriveerde.

Op zondag 29 november 1959 arriveerde het smaldeel bij Den Helder, waar de Doorman voor anker ging en beide jagers de haven van Den Helder binnnen liepen. Door de extreem lage waterstand kon de Doorman de haven van Den Helder niet binnen lopen en vertrok naar Rotterdam.

Op maandag 30 november 1959 debarkeerden de vsq 2, 8 en 860 en vertrokken naar het MVKV. Op die dag liep de Doorman en de O27 de haven van Rotterdam binnen. Einde van een oefenreis die niet gebracht had wat men er van had verwacht.

Hieronder de inhoud van een krantenartikel uit 1959. Hierin worden veel meer deelnemende landen schepen genoemd dan in overige publicaties.

(foto 5532) 1e deel uit krantenbericht mbt deze oefening.

(foto 5860) Een Neptune vliegt over de Doorman.
Foto ontvangen van Jaap de Moor.

(foto 5533) 2e deel uit krantenbericht mbt deze oefening.

 

Wie heeft nog info en/of foto’s ter beschikking van deze reis.

 

Terug naar index reizen & havens.

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [R81 '48-'55 index] [R81 '58-'68 index] [Bemanning index] [Anekdotes index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Reizen & havens index] [Wereldreis 1960] [1e Westreis in 1950 (1)] [2e Westreis 1952 (1).] [3e Westreis 1959 (1)] [4e Westreis 1962] [Aruba krant 1] [5e Westreis in 1964] [Oefenreis Middellandse Zee 1954 (1)] [1955 oefenreis Italie] [Vlagvertoon Canada en USA (1)] ["Sharp Squall 4"] ["Fairwind VI" 1961] [De Nieuwe Limburger] [Canada 1961] [Havens] [Fort de France 1] [Las Palmas 1] [Santa Cruz 1] [Brest] [Kopenhagen 1.] [Gibraltar 1] [Londen] [Toulon & St. Tropez (1)] [Funchal 1] [Algiers] [Istanbul 1] [Aruba 1] [Curacao 1] [Lissabon 1] [Invergorden 1] [Rosyth & Edinburgh 1] [Suriname] [Gebeurtenissen] [Gastenboek] [Contact]