BuiltWithNOF
Tracker 160 (3)

 

(foto 3615) De metertjes van de voordruk van de ‘rudder assist’ in het staartvlak.

(foto 3619) Een van de twee ‘attitude lights’ aan de onderkant van BB zijde van de Tracker. Een aan de voorkant en een aan de achterkant. Deze werden gebruikt bij het nachtvliegen. Aan de onderlinge stand van deze lichten kon de LSO, na wat oefening, vrij nauwkeurig de vliegsnelheid en stand van het vliegtuig inschatten.

(foto 0336) Op deze foto zien we bij de rode pijlen de twee ‘attitude lights’ aan BB zijde van het vliegtuig.

(foto 2314) Het inklapbare trapje om in het vliegtuig te kunnen stappen.

(foto 2315) Nogmaals het trapje en een eerste blik in het toestel.

 

Dit was de foto-serie aan de buitenkant van de Grumman Tracker 160. Dan kunnen we nu naar binnen en verder met een foto-serie gemaakt in het vliegtuig.

(foto 2316) De instap in de Tracker. Rechts de terug geklapte stoel van de radar operator zodat instappen mogelijk is. In het midden zien we de stoel van de MAD operator met zijn venster aan BB zijde. Achter de stoel de nodige apparatuur opgeborgen. Links onder een zwaar gordijn met ruimte voor meer apparatuur. (zie latere foto’s).

(foto 2317) Nogmaals de plaats van de MAD operator met boven hem het ontsnappingsluik dat open staat. Rechts de ingeklapte stoel van de radar operator.

Aanvulling door Jaap de Moor:
Links boven is de hydraulische tank, voorzien van niveau inspectie-glas, zichtbaar. Belangrijk voor de bediening van het vleugelvouw-systeem, het in en uit doen van het onderstel, de vleugelklappen om langzamer te kunnen vliegen bij het oplanden, de dekhaak, de radardome en de wheelbrakes.

(foto 2318) Links de nog aanwezige apparatuur van de MAD, ECM/ESM, HF radio (ook morse) en de sonobuoy operator aan BB zijde achter de BB piloot. Deze apparatuur werd tot 1962 bediend door een vliegtuigtelegrafist en daarna door een telegrafist met het brevet VOB (vliegtuigonderzeeboot bestrijder) We zien ook reeds een deel van de cockpit en het korte gangetje erheen met in de zijkant ook nog apparatuur.
MAD = Magnetic Anomaly Detection;
ECM = Electronic Counter Measures.
ESM = Electronic Support Measures.

(foto 3784) MAD positie aan boord.

(docu 0196) Tekening van de MAD en andere apparatuur, zoals hierboven reeds aangehaald.
Ontvangen van Ruben van der Mark.

(docu 0197) zie boven.

(docu 0198) Nogmaals een tekening van de bedienings apparatuur.
Ontvangen van Ruben van der Mark.

(foto 2319) De gang naar de cockpit met zichtbaar een deel van de vliegerposities. De lower console tussen de vliegers is opgeklapt. Nadat de vliegers hun positie hebben ingenomen wordt deze naar beneden worden geklapt. De lederen hoes bevatte de verrekijker, zie ook foto 2323.

(foto 2295) Op deze foto zien we de ‘lower console’ naar beneden geklapt.
Foto ontvangen van Ruben van der Mark.

(docu 0194) Tekening van de ‘lower console’.
Ontvangen van Ruben van der Mark.

(docu 0195) zie boven.

Aanvulling Jaap de Moor:
Het ‘Retro Panel’ (8) was essentiëel voor het markeren van een “MADMAN”, de MAD signaal uitslag als er precies over een onder water varende onderzeeboot werd gevlogen. Dit was een taak voor de co-pilot. Zie ook foto 2302 op pagina Grumman Tracker 160 (1).

 

Naar Tracker 160 (4).

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [R81 '48-'55 index] [R81 '58-'68 index] [Bemanning index] [Anekdotes index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Algemeen index] [Vliegrol aan boord] [Untitled664] [S2A Tracker index] [Avenger] [Sea Otter] [Sea Hawk] [Firefly] [Seafury] [Sikorsky] [Reizen & havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek] [Contact]