BuiltWithNOF
Tekst Wereldreis

 

Deze pagina geeft een verkort overzicht van de “Wereldreis 1960” zoals de spraakmakende reis naar Nieuw-Guinea over het algemeen wordt genoemd. Deze tekst sluit zoveel mogelijk aan bij de overige pagina’s en foto’s over deze reis.

Vertrek uit Rotterdam.
Op 30 mei 1960 vertrok Hr.Ms. Karel Doorman vanuit Rotterdam voor een reis naar Nederlands Nieuw-Guinea. Op deze reis werd de Doorman geëscorteerd door de onderzeebootjagers Hr.Ms. Groningen en Limburg. Verder was gehuurd voor deze reis de tanker ms “Mijdrecht” om verzekerd te zijn van bevoorrading van stookolie tijdens de lange reis. De Kado-post, het krantje aan boord van de Doorman vermeldde bij aanvang van de reis op 31 mei onder andere. “Het weer is heiig, met overdrijvende wolkenvelden en een kabbelende zee”. Verder “Na het afscheid van thuis roepen wij u voorzichtig een hartelijk welkom en een goede reis toe. Om redenen welke wij bekend mogen veronderstellen, durven wij nog niet al te uitbundig te doen. Troost u echter, want zoals de thee aan boord zijn Maaswater smaakje zal verliezen, zo zullen wij ook wel over onze binding heen komen.” Op 2 juni werd gestart met de vliegoperaties aan boord van de Doorman en bestond het smaldeel “wereldreis 1960” uit het vliegkampschip Hr.Ms. Karel Doorman en de onderzeebootjagers Hr.Ms. Limburg en Groningen.

Aankomst Las Palmas.
Tussen 6 en 8 juni is er de eerste tussenstop in Las Palmas op Gran Canaria. Hier werden reeds de eerste inkopen gedaan, die nog wel even opgeborgen dienden te worden voor men ze thuis kon overhandigen. Kort hierna was het wisselen van standaard tenue in dat van een tropen outfit. Ook was er de eerste postvlucht, waarvan er nog vele zouden volgen, een feit.

Passeren van de evenaar.
Op 12 juni kwam er hoog maar nat bezoek aan boord in de vorm van “Neptunus”, koning van de zee, in verband met het passeren van de evenaar omstreeks 16.30 uur. Op deze dag voegt zich ook de olietanker “Mijdrecht” bij het smaldeel, nadat deze zich in de haven van Donges tegoed had gedaan aan flinke slokken stookolie. Op 18 juni komt ze langzij de Doorman om onze “dikke dame” voor de eerste keer te voeden.

Op 22 juni is er een tweede postvlucht. Altijd een aangename klus voor de vliegers en de facteur. Een goed kontakt met het thuisfront is belangrijk en destijds kon dit alleen door middel van post. Nu hebben we mobiele telefonie en het internet en maakt het mogelijk dat de thuisblijvers meekijken tijdens een reis.

Op de rede van Port Louis.
Eind juni is er een tweede tussenstop, waarbij de jagers afmeren in de haven van Lourenzo Marquez en de Doorman voor anker gaat op de rede van Port Louis op Mauritius. Op 29 juni worden er 33 saluutschoten afgevuurd in verband met de verjaardag van ZKH Prins Bernhard. Op 1 juli komt er ook een eind aan deze tussenstop en wordt het anker gelicht en vertrekt de Doorman vanaf de rede van Port Louis in de richting van Australië.

Aankomst in Fremantle.
De aankomst van de Doorman in de haven van Fremantle te Australië, op 12 juli, geeft in eerste instantie enige problemen, maar de oplossing van dit probleem heeft positieve berichtgeving in de pers tot gevolg. Wat was namelijk het probleem. Door de politieke verhouding tussen Nederland en Indonesie en de publicaties daarover, waren de havenwerkers in Fremantle, aangesloten bij de “Australian Seaman’s Union” een stakingsactie begonnen en kreeg de Doorman geen assistentie bij het afmeren aan de kade. Dus geen sleephulp en niemand die de trossen aanneemt en vastmaakt. De commandant van de Doorman A.J. Marcus besloot na overleg met hoofd vliegdienst en de squadroncommandant om met behulp van vliegtuigvermogen de Doorman om het anker te laten draaien en hierop naar de kade te “vliegen”. Na deze stunt had ook een verdere staking geen nut meer en gingen de havenarbeiders weer aan het werk.
Na een verder geslaagd bezoek aan Fremantle werd op 18 juli deze haven, samen met de jagers, weer verlaten op weg naar Nieuw-Guinea.

Ontvangst in Hollandia.
Hierop volgde een groots ontvangst in Hollandia op 2 augustus, waar de bemanning in een “Alle Hens” aan boord werd toegesproken door de schout-bij-nacht G.J. Platerink. In het havengebied werd het binnenvaren van de Doorman door duizenden toeschouwers gadegeslagen. Omstreeks 06.30 uur klonken de saluutschoten over de baai van Hollandia. Langs alle wegen, vanwaar men uitzicht op zee had, zag men lange rijen mensen kijken naar dit schouwspel van de snel binnenvarende Karel Doorman. Na enkele dagen werd op 5 augustus Hollandia weer verlaten en zette de Doorman koers richting Biak.

Aankomst in Biak.
Samen met de jager Groningen arriveerde de Doorman op 6 augustus 1960 in de Sorido Lagune van Biak. De overige schepen gingen naar Manokwari en Sorong. In de haven van Biak werd het materieel voor de Koninklijke Luchtmacht, waaronder de 12 Hawker Hunters die vanuit de hangar in delen op de wal getakeld werden om verder vervoerd te worden. Op 12 augustus kreeg de Doorman bezoek van de streekraad van Biak en was er aan de wal een Pasar Malam georganiseerd. Op 19 augustus werd Biak weer verlaten en voer ook het in Nieuw-Guinea gestationeerde stationschip Hr.Ms. Kortenaer mee.

Aankomst in Sorong.
Aankomst in Sorong op 20 augustus. Deze plaats werd op 22 augustus alweer verlaten.

Op 24 augustus plotseling opstomen naar Hollandia ivm levensgevaarlijk gewonde opvarende van de Limburg.

Aankomst in Manokwari.
Op 27 augustus is aankomst te Manokwari en gaat het vliegkampschip voor anker. Aan boord wordt door een grote delegatie Papoea’s verschillende krijgsdansen uitgevoerd. Bij de hitte van het stalen vliegdek wil je wel springen. De commandant liet hierop het vliegdek koelen door middel van water via brandslangen op het dek te spuiten. Op 30 augustus komt aan dit bezoek ook weer een eind en is het vertrek uit Manokwari, met uitzondering van de Limburg die achter bleef voor reparatie op de werf aldaar..

Op 31 augustus rendez-vous met de onderzeebootjager Hr.Ms. Groningen en het ms Mijdrecht, Hr.Ms. Limburg was achtergebleven op werf in Manokwari, om op 2 september koers te gaan zetten in de richting van Yokohama.

Op 7 september komt de onderzeebootjager Hr.Ms. Limburg aan in te Hong-Kong aan voor een dokbeurt. De reis naar Japen werd voor de overige smaldeelschepen afgelast en de koers weer verlegd voor de terugreis richting Nieuw-Guinea en ter hoogte van Sorong werden de vliegoperaties weer hervat. Door de politieke spanning tussen Nederland en Indonesië, had Japan gekozen voor de relatie met Indonesië en waren de Nederlandse oorlogsschepen niet meer welkom in Japan. De Mijdrecht had hier als burger tanker geen last van en nam in de haven Kobe wel olie in.

Wederom aankomst in Hollandia.
Op 9 september de aankomst in Hollandia voor een onderhoudsbeurt.

Op 14 september is de Limburg weer vaarklaar en vertrekt vanuit Hong-Kong en op 20 september komt de Limburg aan in Biak.

Wederom aankomst in Biak.
Op 24 september vertrek uit Hollandia en aankomst in Biak waar het gehele smaldeel weer compleet is.

Op 25 september alle schepen geconcentreerd ter hoogte van Biak voor een grootscheepse luchtverdedigingoefening die zou duren tot 29 september.

Op 26 september vertrekt het smaldeel uit Biak in verband met oefenen met de aldaar gestationeerde twee fregatten.

Weer aankomst en laatste vertrek uit Hollandia.
Op 30 september aankomst en ook weer vertrek uit Hollandia muv de Limburg. Dit is dan tevens het afscheid van het smaldeel van Nieuw-Guinea. De terugreis zou hebben plaatsgevonden vanuit Yokohama in Japan. Besloten wordt om een korte terugweg naar huis te nemen en men gaat nu via Zuid-Amerika terug naar Nederland.

Op 5 oktober is er de 7000ste deklanding aan boord van Hr.Ms Karel Doorman door de ltzv 2 oc L.M. Haanraadts. Daarbij zal wel weer de gebruikelijke taart zijn aangeboden aan de vliegers.

Aankomst Noumea.
Aankomst op 7 oktober te Noumea op Nieuw Caledonie (Frans), Hr.Ms. Karel Doorman voor anker op de rede van Grande Rade. Op 11 oktober is er weer het vertrek uit Noumea terwijl de Limburg vertrok uit Hollandia.

12 oktober een noodlanding op zee door de Avenger 029 met sgtv J.P. Albers, verdere bemanningsleden Koster, Verhaeg en Tak. Allen werden uit zee gered.

Op 13 oktober krijgt onze “dikke dame” weer een flinke slok olie vanuit de Mijdrecht.

Aankomst in Sydney.
Aankomst van de Doorman op 18 oktober in Sydney te Australie. Ditmaal geen staking en verdere problemen.

Aankomst jagers in Auckland.
Op 21 oktober aankomst beide jagers in Auckland Nieuw-Zeeland

Op 22 oktober vertrek Doorman uit Sydney en op 25 oktober vertrek beide jagers uit Auckland.

Op 27 rendez-vous van alle schepen en is het smaldeel weer kompleet.

Op 29 oktober geeft de Mijdrecht gelijktijdig olie over aan de Doorman en een jager.

Op 5 november bezoekt Hr.Ms. Groningen het Paaseiland.

Aankomst Juan Fernandez.
Op 9 november aankomst in de Cumberland-bay van het eiland Juan Fernandez waar de Doorman voor anker gaat en de bemanning even de benen kan strekken via sloep naar de wal (een echte). Dit eiland diende als decor voor de beschrijving van het verblijf van Robinson Crusoe op een onbewoond eiland. Op 10 november weer vertrek uit deze baai en dus iets sneller dan voornoemde Robinson.

Aankomst in Valparaiso.
Op 11 november aankomst in Valparaiso, waar op 12 november de smaldeelcommandant een krans legt bij monument “Helden van Iquique”.

De bemanning heeft zich uitstekend vermaakt in deze havenplaats in Chili. Er zijn mogelijk nog “jannen” die er van dromen en Chileense vrouwen die het ook nog steeds niet zijn vergeten. Bij het afscheid op 16 november bleken opvallend veel vrouwen over een bootje te beschikken. Bij het vertrek was er verder een fly-dash-past van het vsq 2 en 860 over Tolten in Chili ivm een zware aardbeving.

Op 20 november gaat het smaldeel even voor anker bij Punta Arenas en vertrek op die dag richting Rio de Janeiro.

Aankomst in Rio de Janeiro.
Op 28 november is de aankomst in de laatste buitenlandse haven Rio de Janeiro. Dat is dan duidelijk het ‘toetje’ van deze reis. Ook hier hebben de opvarenden van het smaldeel zich opperbest vermaakt, al was het dan geen carnaval. Bij het vertrek op 3 december vanuit Rio, was er een klein ongeval waarbij geen persoonlijke ongelukken. Het hoekdek van de Doorman raakte nog juist een kraan, die daarbij ten afscheid door de knieën ging en omviel op een loods. Even Apeldoorn bellen dus voor de commandant van de Doorman.

Op 15 december ter hoogte van Lissabon embarkeerde BDZ VADM L. Brouwer per heli aan boord. Door de dichte mist kon deze niet meer van boord per helikopter en maakte de verdere reis mee aan boord van de Doorman.

Op 20 december een muzikaal onthaald door de Marinierskapel bij Hoek van Holland. Hierna een geweldig mooie aankomst in Rotterdam, eindelijk weer thuis. Het einde van de “wereldreis 1960”. De vliegtuigsquadrons bleven aan boord ten gevolge van de dichte mist. Later ging de Doorman naar de werf van Wilton Fijenoord te Schiedam voor onderhoud tot 10 april 1961.

 

Terug naar index wereldreis

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1  '46-'48 index] [R81 1948-1955 index] [R81 1958-1968 index] [Bemanning index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Reizen & havens index] [Wereldreis 1960] [1e Westreis in 1950 (1)] [Oefenreis Middellandse Zee 1954 (1)] [3e Westreis 1959 (1)] ["Fairwind VI" 1961] [Aruba krant 1] [4e Westreis 1962] [Vlootdagen R'dam] ['Pilot light' 1965] ["Perfect Play"] [HAVENS] [Curacao 1] [Curacao 7] [Hamburg] [Gibraltar 1] [Fort de France 1] [San Juan 1] [Brest] [Noorwegen] [Greenock 1] [Rosyth & Edinburgh 1] [Santa Cruz 1] [Istanbul 1] [Gebeurtenissen]