BuiltWithNOF
Taxien naar de katapult.

Op deze pagina een beeldverhaal, overgenomen uit een film die gemaakt werd aan boord van de Doorman. De film werd gemaakt door de ex-vlieger Jaap de Moor vanuit de reserve Grumman Tracker aan boord. Bij een grote NAVO oefening stond er altijd een reserve Grumman Tracker klaar voor het geval er een voor de oefening geselecteerd vliegtuig zou uitvallen. Op die manier werd altijd voldaan aan de aanvraag voor het aantal vliegtuigen. Op aanwijzing van de marshallers werd opgereden naar de katapult en alles in gereedheid gebracht voor het katapulteren van de vliegtuigen. Meteen nadat er een vliegtuig was gekatapulteerd, reed het volgende vliegtuig alweer op naar de katapult. Zo werden alle voor de oefening ingedeelde vliegtuigen achter elkaar gekatapulteerd. Wanneer het reserve vliegtuig niet nodig was bleef deze aan boord en werd geparkeerd in het ‘dekpark’ op het voorschip.

4173 Tijdens het warmdraaien van de motoren met de crashkraan zichtbaar van achter de cockpit raamstijl.

4174 De Marshaller aan het regelen voor de start.

4175 Het ervaren van de oceaan deining.

4176 De Marshaller instrueert de dekploeg voor de start.

4177 Helling naar stuurboord.

4178 Het bereiken van het diepste punt.

4179 Er wordt opgereden. Voorganger heeft het DelMar sleepdoel onder de vleugel.

4180 Terwijl de vloot spreekt middels de seinlamp.

4181 Volgens strikte aanwijzingen van de marshallers

4182 Op weg naar de catapult, langs de volgende marshaller.

4183 Op weg, derde marshaller, oranje licht aan de vliegbrug, er wordt getaxied, maar nog niet afgeschoten.

4184 Vlaggen Foxtrot en Kilo in ‘at the dip’. Foxtrot: vliegrol in voorbereiding. Kilo: ik ga mijn snelheid opvoeren.

4185 Groen licht voor de VDO om te gaan afvliegen.

4186 Nummer 1 vliegt.

4187 Het oprijden begint weer.

4188 Oprijden catapult. De VDO is nog net voor de neus zichtbaar. De catapult officier kijkt toe.

4189 De ‘shuttle’ is op weg naar achteren, hij zal tussen de benen van de VDO onder het neuswiel door gaan.

4190 De Tracker rijdt nog een meter naar voren, de ‘shuttle’ nadert.

4191 De centreer-rollen zijn bijna bereikt. Achter het extra staartwiel, om harde landingen op te vangen, is de ‘hold-back’, die in het dek is vastgezet goed te zien.

4192 Hier zijn de centreer-rollen bereikt. Met een ruk wordt het vliegtuig exact boven de catapult sleuf gepositioneerd.

4193 De ‘aanhaak’ ploeg snelt toe. Leden van de Catapult Ploeg, met een hoofdletter!

4194 Twee mannen voor de ‘bridle’ en een voor de ‘hold-back’.

4196 Moedige mannen brengen de bridle en de hold-back aan. Windkracht 7, lawaai, rond malende propellers, stoom in de neusgaten. Nooit een ongeluk gebeurd !!! VDO loopt naar de zijkant.

4198 De shuttle wordt door de catapultist in de ‘Howda’ strak getrokken.

4199 Als alles in orde is bevonden vraagt de VDO om vol vermogen door met zijn groene vlaggetje te ‘wapperen’.

4200 Op weg !

4201 Halverwege de catapult, stoomdruk (gelukkig) goed !

4202 Hier houdt de bewoonde wereld abrupt op. Eind-sleheid 100 tot 110 knopen. Bij een duw in de rug van 3 seconden betekent dat een versnelling van 15 g !

4203 Net los en de held die de ‘bridle’ van de bridle-catcher voor het dek uit moet afhalen springt al uit de catwalk naar boven. Alles moest snel !!

4204 Happy Submarine hunting !

 

4205 De vliegdekploeg holt al naar voren om de landende vliegtuigen te gaan parkeren. Allereerst moet de filmer geparkeerd worden. Ik zit in het reserve-vliegtuig dat gelukkig overbodig was.

 

(foto 4596) Oprijden van Grumman Trackers naar de katapult.
Foto ontvangen van Jan Wullink.

(foto 4598) De Grumman Tracker 159 op weg naar de katapult.
Foto ontvangen van Jan Wullink.

 

Terug naar Tracker index.

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [R81 '48-'55 index] [R81 '58-'68 index] [Bemanning index] [Anekdotes index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Algemeen index] [Vliegrol aan boord] [Untitled664] [S2A Tracker index] [Avenger] [Sea Otter] [Sea Hawk] [Firefly] [Seafury] [Sikorsky] [Reizen & havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek] [Contact]