BuiltWithNOF
Sikorsky S-58 'plane-guard'

Op deze pagina enkele opnames van de Sikorsky S-58 helikopter als reddings- of ‘plane-guard’ helikopter. Voor het starten en landen van de vliegtuigen aan boord van Hr.Ms. Karel Doorman werd er een helikopter aangewezen als ‘plane-guard’. Voor deze opsteeg werd de hijslier of ‘hoist’ getest boven het vliegdek. Men wilde zeker weten of deze correct werkte. Vaak was er ook nog een jager als volgschip aangewezen, zeker bij nachtvliegen.

(foto 0170) Hier test heli 138, die was aangewezen als ‘plane-guard’, de hijslier of hoist boven het vliegdek. Men liet de lijn zakken met daaraan een verzwaard leren buidel en trok deze weer in. Hierna nam de heli positie in naast het vliegkampschip. Op het vliegdek liggen nog de wielblokken waarmee de heli veilig op het vliegdek stond
Foto webmaster.

(foto 2393) Opname van de helikopter 142 welke ook de hoist test uitvoerde voor men definitief het vliegdek verlaat en de positie van ‘plane-guard’ gaat innemen. De wielblokken blijven achter op het vliegdek tot de heli is vertrokken en de blokkenpaai veilig de blokken kan weghalen. (foto Lemaire)

(foto 3837) Hier zien we nog duidelijker hoe de redder of kikker (Joop Jansen) de hoist kontroleert van de heli 137, welke kennelijk als ‘plane-guard’ is aangewezen.
Foto ontvangen van JHA (Joop) Jansen.

(foto 0171) Hier zien we de hijslier of hoist van heli 135. Deze bevond zich boven de schuifdeur aan de rechterkant van de heli, zodat een drenkeling gemakkelijk naar binnen kon worden getrokken. Op de cockpit zijn reeds zeven poppetjes geschilderd, welke staan voor zeven reddingen.

(foto 0172) Details van de hijslier of hoist van een Sikorsky S-58 (niet van de MLD), we zien op deze foto duidelijk de hydraulische leidingen lopen voor de aandrijving van deze lier.

(foto 0173) Hier zien we hoe een drenkeling in een strop onder de oksels hangt aan de hijslier van heli 144. De lier zit aan de andere kant van de heli.
Foto ontvangen van Gerard  Haas.

(foto 0174) Hier is een drenkeling bijna bij de geopende schuifder van heli 137.aangekomen.
Foto ontvangen van Gerard Haas.

(foto 0175) De drenkeling hangt reeds ter hoogte van de deur van de heli 137.
Foto ontvangen van Gerard Haas.

(foto 0176) De drenkeling (voor oefening) is nu in de deuropening gaan zitten van heli 141.De eventueel opgehesen vliegers zullen dit zelf kunnen doen. Andere drenkelingen zullen eventueel geholpen moeten worden.
Foto ontvangen van Gerard Haas.

(foto 0177) Hier worden twee personen opgehesen. Het kan voorkomen dat een drenkeling niet meer in staat is om zelf de strop onder de oksels aan te brengen. Er daalde dan eerst een redder of kikker vanuit de heli neer die drenkeling daarbij hielp, waarna ze beiden omhoog werden gehesen. 
Foto ontvangen van Gerard Haas.

(foto 4569) Een drenkeling hangt onder de Sikorsky S-58 135.
 Foto ontvangen van Jaap de Moor.

(foto 4593) De Sikorsky 138 is gereed voor zijn taak als ‘Plane-guard’.

 

Terug naar index Sikorsky.

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1  '46-'48 index] [R81 1948-1955 index] [R81 1958-1968 index] [Bemanning index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Algemeen index] [Vliegrol aan boord] [Sea Otter] [Firefly] [Seafury] [Avenger] [Sea Hawk] [S2A  Tracker] [Sikorsky] [Reizen & havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek]