BuiltWithNOF
Seinvlaggen 3.

 

(foto 1384) Een opname van het fregat Hr.Ms. Karel Doorman, met de vlag ‘romeo’ in de seinra, tijdens een manoeuvre om langszij te komen van Hr.Ms. Van Amstel voor een BOZ operatie (werd echter door omstandigheden op het laatste moment afgeblazen).
Foto webmaster.

(foto 1440) Een onderzeebootjager komt langszij de Doorman voor een BOZ operatie. Bij een dergelijke manoeuvre werd de vlag ‘romeo’ gevoerd, betekenis ‘u kunt voorzichtig oplopen’ of ‘ik kom langszij’.

(foto 1876) We zien op deze foto dat de Doorman aan SB zijde twee cijfervlaggen (speedflags) voert om de snelheid aan te geven in knopen tijdens een BOZ operatie met een onderzeebootjager. Men voert hier de vlaggen 1 en 2, dus een vaart van 12 knopen.

Aanvulling Bob Roetering:

De vlaggen zijn de zg speedflags, dit zijn cijfervlaggen die de vaart van het schip aangeven.
De vlag is bevestigd aan een stok.
Ze worden geplaatst in houders aan de buitenzijde van de brug en kunnen dus snel verwisseld worden
Ze werden gebruikt bij mijnenvegen, langszij komen en slepen.
De cijfervlag 1 is rood-geel-rood.
De cijfervlag 2 is geel-rood-geel.

(foto 1875) We zien hier dat ook de onderzeebootjager aan BB zijde deze cijfervlaggen 1 en 2 voert, dus ook 12 knopen. Uiteraard was het belangrijk dat beide schepen een zelfde vaart voeren.

(foto 1447) Hier zien we een onderzeebootjager naast de Doorman varen tijdens een BOZ operatie. We zien voorgehesen de vlag ‘bravo’ (1) ivm overgeven olie (gevaarlijke stoffen), deze vlag werd ook gevoerd bij overgeven lichte lasten van bv. munitie. We zien tevens het baken voor het sein niet- of beperkt manoeuvreerbaar (2). Op deze foto zien we tevens de vlaggenkast aan BB (3) van de jager.

(foto 1553) Tijdens een BOZ operatie gevoerde vlag ‘bravo’ en het bakensein moeilijk of niet manoeuvreerbaar aan boord van de Doorman.
Foto webmaster.

(foto 3769) Opname tijdens het overgeven van olie of lichte lasten gezien de stand van de radarantennes. We zien de seinvlaggen 1. ‘bravo’ ivm overgeven van gevaarlijke stoffen, de seinvlag 2. ‘golf’ wat normaal betekent ‘ik heb een loods nodig’ en dat lijkt mij in dit geval zeer overbodig bij een BOZ operatie op zee. Tevens zien bij 3 het sein niet manoeuvreerbaar.

(foto 0605) Op deze foto de commandovlag A aan de vaste vlaggenstok. Verder de de 3e vervangwimpel B (commandant van boord), de 1e vervangwimpel C (smaldeelcommandant van boord) en verder het sein D, E, F wat we veel zien bij het afgemeerd liggen, namelijk de antwoordwimpel met daaronder ‘tango’ en ‘echo’ (langzaam varen bij passage van dit schip. Is nu het sein R en Y) mogelijk ivm duiker onder water.

(foto 3344) Afgemeerd in de havan (Las Palmas) zien we de commandovlag en verder over BB de antwoordwimpel met daaronder de seinvlaggen ‘tango’ en ‘echo’. Daaronder kennelijk de marine cijfervlag 4.

(foto 3533) De Doorman afgemeerd in de haven Oranjestad op Aruba. We zien hier de navolgende vlaggen: 1. de 3e vervangwimpel: commandant van boord; 2. 1e vervangwimpel: smaldeelcommandant van boord; 3. de vlag ‘victor’: visitors aan boord ofwel ‘open house’; 4. cijfervlag 4 en verder het veel geziene sein in een haven 5. de antwoordwimpel; 6. ‘tango’ en daaronder 7. de vlag ‘echo’. Hiermede werd destijds aangegeven houd vrij van mij en voer langzaam voorbij ivm duiker onder water.

Aanvulling Bob Roetering:

Schip ligt afgemeerd in de haven.
De vlag eerste vervang betekent eskader commandant van boord.
De vlag derde vervang betekent commandant van boord.
De vlag victor betekent visitors, schip dus open voor bezoek.
De vlag vier is een single flag signal en in die tijd betekende dat: Voorzichtig, ik heb duikers onderwater. Tegenwoordig is dat vlag A. De vlag answer of code betekent dat het onderhangende sein uit het internationale seinboek komt.
Code TE betekent: Gij moet langzaam varen bij het passeren van dit schip. (Tegenwoordig is de code hiervoor RY)
 

(foto 3806) De Doorman in een haven, vermoedelijk tijdens de wereldreis in 1960 (nog geen Tacan antenne aan boord) met commandovlag en verder 1. 1e vervangwimpel: smaldeelcommandant van boord en 2. 3e vervangwimpel: commandant van boord.

(foto 4534) Hier zien we dat er een vierkante commandovlag of een gewone vlag wordt gevoerd aan de extra hoge ra cq gaffel cq horizontale vlaggenstok (of wordt hiermede misschien de meergenoemde seinwipper bedoelt, zie teksten hieronder). Aan de staande vlaggenmast waar normaal de commandovlag wordt gevoerd is geen vlag aanwezig. Aan de bovenste SB seinra worden van buiten naar binnen gevoerd de seinvlaggen ‘mike’ (mijn schip ligt stil) en verder ‘yankee’ (ik sleep mijn anker over de grond). Mogelijk lag de Doorman op dat moment voor anker. Ook mogelijk voor 1969 andere code of binnen de marine een andere betekenis.

(foto 5548) Opname in Nederlands Nieuw Guinea. 1. 3e vervangwimpel: commandant van boord; 2. 1e vervangwimpel: smaldeecommandant van boord; 3. antwoordwimpel met daaronder het bekende ‘tango’ (4) en ‘echo’ (5) zoals we reeds eerder zagen. Verder bij het vraagteken een onbekende en ook grotere vlag. Over BB diverse seinvlaggen waarvan  slechts de bovenste is te onderkennen als ‘yankee’ of zijn het toch vertikale banen van ‘golf’.

(foto 5566) De Doorman tijdens het afmeren, in seinra wordt nog gevoerd de seinvlag ‘hotel’, in dit geval met betrekking tot een loods aan boord. Op zee betekende ‘hotel’ helicopterrol.

Wie heeft een foto, liefst in kleur, terwijl de Doorman op zee de ‘hotel’ vlag voert tijdens helicopterrol. Bestaat er ook een foto waarop zowel de ‘foxtrot’ als ‘hotel’ gevoerd worden.

Welke (ex-) seiner kan mij meer bijzonderheden geven mbt voorgaande  pagina’s en het gebruik van seinvlaggen.

 

Terug index algemeen

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1  '46-'48 index] [R81 1948-1955 index] [R81 1958-1968 index] [Algemeen index] [Vliegkampschip index] [Dekken-indeling en index] [Scheepsfoto's 1a] [Smaldeelschepen index] [Indienststelling 1958 (1)] [De laatste reis 1968 (1)] [Scheepshandelingen index] [Onderdelen schip index] [Bemanning index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Reizen & havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek]