BuiltWithNOF

 

 

Op 28 mei 1958 werd Hr.Ms. Karel Doorman, na een ingrijpende verbouwing en modernisering van drie jaar, opnieuw in dienst gesteld. Dit gebeurde op de werf van Wilton Fijenoord in Schiedam.

Na deze verbouwing zag de Doorman er geheel anders uit, met een nieuw eiland en radarantennes, hoekdek en deklandingspiegels aan SB en BB.

Verder waren er verschillende kenmerken, zoals het pennant R81, kleur en plaats LW radarantenne, vorm UHF antenne aan SB etc. Deze kenmerken zijn in de loop der tijd nogal eens gewijzigd en aangepast. Zie ook de algemene tabel onder Scheepsfoto’s tabel voor een algemeen overzicht vanaf de indienststelling tot aan de verkoop aan Argentinie.

De scheepsfoto’s van de Doorman zullen zoveel mogelijk geplaatst worden in een tijdlijn aan de hand van deze veranderende kenmerken.

Op deze pagina zijn de belangrijkste kenmerken LW radarantenne in het midden van de mast en in de kleur grijs, de UHF antenne recht en meteen naast het vliegdek, pennant R81 op de boeg, ramp wit, centerline doorgetrokken en de bridle catcher is nog niet aanwezig, evenals de olieslang geleidegoot en de gele driehoeken aan het begin van de landingsbaan.

Deze pagina betreft de periode 28 januari 1958 tot omstreeks eind 1958.

(foto 1819) Hr.Ms. Karel Doorman op de werf van Wilton Fijenoord na de verbouwing en modernisering. Hier duidelijk zichtbaar de kenmerken witte ramp (ronde achterkant van het vliegdek), de LW antenne in midden van de mast en grijs van kleur en geen pennant R81 op de spiegel.
Foto ontvangen van Tom Kruys.

(foto 1813) Een opname van de Doorman na de indienstselling maar nog afgemeerd aan de kade van de werf Wilton Fijenoord te Schiedam. Deze foto gebruikt omdat deze de volgende kenmerken toont. De ramp (de ronde achterkant van het vliegdek) is hier wit (licht van kleur), de gele centerline van de landingsbaan is doorlopend tot aan het einde, de grote LW radarantenne staat in het midden van de mast en is grijs van kleur. Nog niet aanwezig op dat moment het pennant R81 op de spiegel, geen gele driehoeken ‘fuik’ aan het begin van de landingsbaan, geen olieslang geleidegoot BB achter vliegdek.
Verdere kenmerken waren op dat moment: pennant R81 op de boeg, UHF antenne recht en meteen naast het vliegdek aan SB voor, geen ‘bridle catcher’ of stropvanger.
Foto ontvangen van Tom Kruys.

Op deze foto reeds de Avenger U-27 aan boord getakeld voor het oefenen van de dekcrew met vliegtuigen aan boord. Deze was op 29-5-1958 toegewezen aan de Doorman.

(foto 1371) Slepers van de Wilton Fijenoord werf hebben vastgemaakt om de vernieuwde Doorman naar zijn vaste ligplaats, op de boeien bij het Noordereiland, te gaan verslepen.
Foto ontvangen van Herman Repping.

(foto 1373) Verplaatsing van de Doorman op 3-6-1958 van de werf naar de ligplaats op de boeien naast het Noordereiland en tegenover de “Boompjes” in Rotterdam. Duidelijk zichtbaar nu de grote LW radarantenne in het midden van de mast en in de kleur grijs, aan de voorzijde vliegdek geen ‘bridle catcher’. Verder het pennant R81 op de boeg en aan SB voor nog zichtbaar de rechte UHF antenne.

(foto 4382) De Doorman bij het vertrek uit Rotterdam voor de eerste proefvaart op 17-6-1958. Nu duidelijker zichtbaar de UHF antenne recht en meteen naast het vliegdek, verder R81 op de boeg, geen ‘bridle catcher’ en LW antenne midden mast en grijs.

(foto 0094) Een van de oefeningen en test na de hernieuwde in dienst stelling. Witte ramp en nog geen pennant R81 op de spiegel.
Foto ontvangen van W.D. Baas.

(foto 1643) Oude kennelijk ingekleurde ansigtkaart met de Doorman afgemeerd op de boeien naast het Noordereiland te Rotterdam. Op deze ansigt is alles niet zo goed waarneembaar, maar de grote LW antenne is hier duidelijk nog grijs.
Foto ontvangen van Hans Lauter.

(foto 3406) Een deel van de bemanning staat ceremonieel aangetreden, mogelijk bij de nadering van een haven tijdens meerrol. De eerste buitenlandse haven welke werd aangedaan door de Doorman was Portsmouth in Engeland. Hier duidelijk als kenmerk voor de tijdlijn het ontbreken van de ‘bridle catcher’.
Foto ontvangen van Rinus Verschuren.

(foto 5238) De test van de nieuwe stoomkatapult in de haven van Portsmouth op 7-7-1958. Hier geheel rechts op de foto duidelijk zichtbaar de rechte UHF antenne meteen naast het vliegdek en ook de ‘bridle catcher’ is niet aanwezig. Het betreft hier een proefschot met een zogenaamde ‘deadloads’ van 6 of 17,5 ton.
Foto Maritiem Digitaal

(foto 5237) Een van de zogenaamde ‘deadloads’ onderweg van de katapult naar het Engelse zilte nat in de haven van Portsmouth. Hier overduidelijk zichtbaar het (nog) ontbreken van de ‘bridle catcher’.
Foto Maritiem Digitaal.

(foto 1591) Op 5-9-1958 vertrok de Doorman weer uit Rotterdam voor de ‘Flying Trials’ op 8 en 9 september 1958 in Het Kanaal door de Royal Navy met Sea Venoms en Fairey Cannets. De MLD was actief met eigen Avengers aan boord. Tijdens deze tests was er nog steeds geen ‘bridle catcher’ aanwezig.
Foto ontvangen van Flip Burggraaf.

(foto 1903) Hier een landing door de Royal Navy aan boord van de Doorman met een Fairey Gannet tijdens deze Flying Trials. Op deze foto duidelijk de grote LW antenne in het midden van de mast en in de kleur grijs.

Hierna op 10-9-1958 de eerste landing aan boord van de Doorman door een straaljager van de Royal Navy. Hiermede trad voor de Doorman het straaljager tijdperk in.

 

(foto 2400) Op 13-9-1958 liep de Doorman de haven van Den Helder binnen met assistentie van marine sleepboten. Er werd afgemeerd aan steiger 20 waarbij diverse activiteiten zoals het laden van munitie, het uitproberen van het olietuig naar de kruiser De Ruyter aan de andere kant van de steiger. Hiertoe moest de Doorman gedraaid worden in de haven om daarna over SB af te meren. Zichtbaar de kenmerken grijze LW antenne, R81 op de boeg, geen ‘bridle catcher’, rechte UHF antenne.

(foto 1349) De Doorman bijna afgemeerd aan steiger 20 in Den Helder.

Op 10-10-1958 vertrok de Doorman weer uit Den Helder naar zee richting Portsmouth.

Op 11-10-1958 kwamen de eerste MLD Sea Hawks van vsq 860 oplanden aan boord van de Doorman. Als eerste met de Sea Hawk F-50 het hoofdvliegdienst, de kltzv P. van Waart en als tweede de commandant van vsq 860, de ltzv 1 A.H.M. Hagdorn.

(foto 1367) Hr.Ms. Karel Doorman in volle zee. LW radar grijs, UHF antenne recht en geen bridle catcher.

(foto 3410) Nogmaals de Doorman in volle zee, foto genomen vanuit een ander standpunt maar met dezelfde kenmerken als hier boven.
Foto ontvangen van Rinus Verschuren.

(foto 1695) Hier vertrekt de Doorman uit Rotterdam met assistentie van slepers. LW antenne grijs en geen bridle catcher en het pennant R81 op de boeg.
Foto ontvangen van Arij Waart.

 

 

Naar deel 2.

Terug naar Scheepsfoto's index

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [R81 '48-'55 index] [R81 '58-'68 index] [Algemeen index] [Vliegkampschip index] [Dekken-indeling en index] [Scheepsfoto's index] [Indienststelling 1958 (1)] [Uitdienststelling 1968] [Smaldeelschepen index] [Scheepshandelingen index] [Onderdelen schip index] [Bemanning index] [Anekdotes index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Reizen & havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek] [Contact]