BuiltWithNOF
Olieladen 5

Buiten het olieafgeven door de Doorman aan de onderzeebootjagers van het smaldeel, moest ook de Doorman regelmatig een flinke hoeveelheid olie laden. Dit werd gedaan in havens, maar ook op zee vanuit tankers. De Engelse marine beschikte over een aantal bevoorradingschepen. Op deze pagina een aantal foto’s mbt dit olieladen vanuit tankers. Op de pagina ‘olieladen 6’ komt onze eigen Poolster aan bod.

(foto 0730) Hr.Ms. Karel Doorman neemt olie over vanuit een Noorse tanker. De olie wordt overgepompt via een verbinding met dubbele slangen.
Foto ontvangen van W.D.Baas.

(foto 1461) De Doorman heeft zojuist olie overgenomen vanuit de Engelse marine tanker “Wave Knight”. De verbindingen zijn los en de tanker vaart weer bij de Doorman weg. De laadboom met de olieslang is nog niet geheel binnen gehaald.
Foto webmaster.

(foto 1462) Detail met de naam “Wave Knight” en het pennantnummer A249 op de spiegel van de tanker.

(foto 1463) De “Wave Knight” loopt een haven binnen.

(foto 1464) De Engelse marine tanker “Tidespring” vaart naast de Doorman voor het afgeven van een flinke slok stookolie. Achter de “Tidespring” vaart een vermoedelijk Frans marine schip, welke ook olie overneemt vanuit de tanker. Foto genomen vanaf de bak (F-dek) van de Doorman.
Foto webmaster.

(foto 1465) Aan de laadboom van de tanker hangen de olieslangen welke naar de Doorman gaan en daar zijn aangesloten op een van de aansluitingen (olieafsluiters) aan boord.
Foto webmaster.

(foto 1466) Overzichtsfoto van boven waarop duidelijk zichtbaar de vele hijs- en geilieren op de tanker. Elke laadboom heeft zijn eigen lieren en spillen. We zien ook duidelijk de laadboom met slangen welke naar het Franse schip (jager of fregat) gaan.
Foto webmaster.

(foto 1467) De Doorman ontvangt de olie via laadboom 2 aan bakboord en het Franse schip via laadboom 1 aan stuurboord van de tanker.
Foto webmaster.

(foto 1469) De laadboom bb achter met verschillende slangen wordt ook in gereedheid gebracht.

(foto 1468) Deze laadboom met verschillende slangen, dikke en dunne zijn ook overgebracht en gekoppeld. Kennelijk worden gelijktijdig verschillende soorten vloeistoffen (brandstoffen) overgepompt.
Foto webmaster.

(foto 1470) Terwijl de tanker over BB olie afgeeft aan de Hr.Ms. Karel Doorman, vaart achter de tanker de onderzeebootjager Hr.Ms. Holland en neemt olie in via het achterdek van de tanker met de aanvoerslang door zee.
Foto webmaster

(foto 1472) Detailopname uit vorige foto, waarbij we duidelijk de slang vanuit zee aan boord van de jager zien gaan en ook het sleepspoor door zee is duidelijk waarneembaar.

(foto 1991) Post op het SB voorbordes van de Doorman voor de nodige communicatie tijdens het olie laden. De matroos 1e klas op deze foto is tevens de inzender. Op de achtergrond een onbekende tanker.
Foto ontvangen van Ton Michiels.

.

(foto 4036) Het overnemen van olie vanuit een Engelse marine tanker.
Foto ontvangen van Jaap de Moor.

 

Naar olieladen 6.

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1  '46-'48 index] [R81 1948-1955 index] [R81 1958-1968 index] [Algemeen index] [Vliegkampschip index] [Dekken-indeling en index] [Scheepsfoto's 1a] [Smaldeelschepen index] [Indienststelling 1958 (1)] [De laatste reis 1968 (1)] [Scheepshandelingen index] [Onderdelen schip index] [Bemanning index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Reizen & havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek]