BuiltWithNOF

 

 

(foto 4245) Op 25 februari 1952 mist de Seafury 6-46 alle remkabels en werd opgevangen door de barrier. Meestal eindigde dat in een verticale stand door het gewicht van de motor. De motor breekt net voor het brandschot af en ligt er netjes naast. De vlieger wordt aangemoedigd zich te laten zakken uit de cockpit. Uit de romp aan stuurboord en onder de motor lekken wat vlammen.
Foto Jan van Doesburg ontvangen via Jaap de Moor.

(foto 4246) De vlieger is opgevangen en ligt op het vliegdek, een ziekenpa is onderweg naar de vlieger. De op dat moment lekkende vlammen worden kennelijk niet als een probleem ervaren door de crash-ploeg.
Foto Jan van Doesburg ontvangen via Jaap de Moor.

(foto 4247) De vlieger is afgevoerd en de dek-party of crash-ploeg neemt het blussen nu serieus ter hand. De vlieger had daar toch niet zo veilig gelegen even daar voor.
Foto Jan van Doesburg ontvangen via Jaap de Moor.

(foto 4248) Op een door het schuim blubberig vliegdek komt de crash kraan zijn werk doen. Er is volop ‘bermtoerisme’ aanwezig op het eiland waar het nu weer veilig is.
Foto Jan van Doesburg ontvangen via Jaap de Moor.

(foto 4254) Een vrije start van de Seafury 6-2 aan boord van de Illustrious. De witte propeller spinner is van vsq 3.
Foto Jan van Doesburg ontvangen via Jaap de Moor

(foto 4255) Kort na de 6-2 de vrije start van de Seafury 6-24. Deze heeft een zwarte propeller spinner omdat hij tijdelijk niet tot een squadron behoort. Overgang van vsq 3 naar vsq 860.
Foto Jan van Doesburg ontvangen via Jaap de Moor.

Op 3 september 1953 ging de Seafury 6-27 verloren na een crash aan boord van HMS Illustrious. De Nederlandse piloot was Willem de Kluizenaar. (zie ook foto-serie ‘Actie en spanning’)

(foto 4289) Een jonge vlieger Willem de Kluizenaar aan boord van de Doorman.

(foto 4310) De Seafury 6-27 heeft alle kabels gemist en raast op de barrier af. Het lijkt wel of het toestel alweer aan klimmen is.
Foto Jan van Doesburg ontvangen via Jaap de Moor

(foto 4311) Nadat de Seafury in de barrier wordt opgevangen maakt deze een slag naar links doordat de bakboord vleugel de staander van de barrier heeft geraakt. Door deze klap breekt onmiddellijk brand uit. Een brandwacht snelt toe. De vlieger zit nog in de cockpit. We zien ook de dekhaak naar beneden hangen.
Foto Jan van Doesburg ontvangen via Jaap de Moor.

Zelfde opname in kleur.

(foto 4311) In kleur via Facebook

(foto 4312) Terwijl de Seafury nog een stukje is doorgegleden, heeft de vlieger de cockpit verlaten en springt vanaf het toestel op het vliegdek van de Illustrious.
Foto Jan van Doesburg ontvangen via Jaap de Moor

(foto 4313) Het toestel is nog iets verder is gedraaid voor het tot stilstand is gekomen op een afstand van 320. De bakboord vleugel is geheel afgebroken. Normaal staat een vliegtuig via de barrier stil bij deckmark 300. Nu is het toestel door de aanvullende kracht van de vliegtuigmotor tot deckmark 320 gekomen.
Foto Jan van Doesburg ontvangen via Jaap de Moor.

(foto 4314) Nadat alle bruikbare spareparts van het toestel zijn gesleuteld, gaat het niet meer bruikbare deel overboord. Het trieste einde van de Seafury 6-27.
Foto Jan van Doesburg ontvangen via Jaap de Moor.

(foto 6787) Een crash aan dek van de HMS Illustrious van de MLD Firefly 51 met cdt. Abel
Foto ontvangen van J.J. Smeulders.

(foto 6785) Dek personeel aan boord van de HMS Illustrious bij de MLD gecrashte Firefly 51.
Foto ontvangen van J.J. Smeulders.

(foto 6790) Een Firefly wordt van de lift de hangaar van de HMS Illustrious ingeduwd.
Foto ontvangen van J.J. Smeulders.

 

Naar Theseus 1.

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [R81 '48-'55 index] [R81 '58-'68 index] [Bemanning index] [Anekdotes index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Algemeen index] [Vliegrol aan boord] [S2A Tracker index] [Avenger] [Sea Otter] [Sea Hawk] [Firefly] [Seafury] [Sikorsky] [Wereldreis 1960 index] [Smaldeel reizen  index] [Havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek index] [Contact] [Links] [Untitled729]