BuiltWithNOF

 

 

Op deze pagina de landing van de Grumman Avengers aan boord van Hr.Ms. Karel Doorman.

(foto 5364) Een Grumman Avenger nadert de landingsbaan op het vliegdek van hr.Ms. Karel Doorman. De ‘batsman’ en zijn assistent staan gereed voor het geven van aanwijzingen aan de vlieger.

(foto 3119) Een Grumman Avenger in de landing tijdens slecht weer. We zien de dekhaak naar beneden en rechts staat de “batsman”. Op de voorgrond staan helpers gereed, waaronder brandwachten, om meteen in te kunnen grijpen als er iets mis mocht gaan.
Foto via VBM/NOV/Trivizier (foto Arie Hoog).

(foto 3120) Hier een Grumman Avenger in de landing op aanwijzing van de “batsman”. We zien echter geen dekhaak naar beneden en ook de remkabels liggen plat op het vliegdek. Kennelijk een oefening doorstarten.
Foto via VBM/NOV/Trivizier (foto Arie Hoog) en ook van Fred van Tuijl (2179).

(foto 7181) Een Avenger is bijna boven het vliegdek aangekomen. De lampen van de SB deklandingsspiegel branden. We zien dit op meerdere foto’s en dat is opmerkelijk omdat deze meestal als reserve diende. Veelal werden de landingen uitgevoerd met behulp van de BB spiegel.
Foto mede ontvangen van Jaap de Moor.

(foto 0439) Deze Grumman Avenger gaat een doorstart oefenen. Dit toestel heeft de deklandingshaak niet neergelaten en verder liggen de remkabels plat op het vliegdek. Duidelijk zichtbaar de vier (oranje) lichten van de deklandingspiegel (wederom) aan stuurboord.
Foto ontvangen van W.D.Baas.

(foto 7091) Deze Avenger is bijna bij de remkabels aangekomen. Verder op deze foto de Bofors 40 mm mitrailleur op het SB achter bordes. Rechts de ingang naar het F-dek met daarboven het bordje ‘alleen voor officieren’. Rechts van de mitrailleur de lange kist met de reserve loop en rechts in de beneden hoek nog een stukje van de trap naar het vliegdek.

(foto 3121) Nogmaasd de nadering van een Grumman Avenger, maar dit maal voor een doorstart ook wel “bolter”genoemd. Op de voorgrond de “batsman” met assistent.
Foto via VBM/NOV/Trivizier (foto Arie Hoog).

(foto 3122) Deze Grumman Avenger A-28 is ook de “batsman” reeds voorbij en zal elk moment een remkabel grijpen. We zien hier wel de dekhaak omlaag en de remkabels boven het vliegdek gespannen.
Foto via VBM/NOV/Trivizier (foto Arie Hoog).

(foto 2180) Deze Grumman Avenger A-21 is de ”batsman” al iets verder voorbij en zo dadelijk zal de dekhaak een kabel grijpen. Op de achtergrond de deklandingspiegel aan SB.
Foto ontvangen van Fred van Tuijl.

(foto 2259) Een Grumman Avenger 3W2 in de landing aan boord van Hr.Ms. Karel Doorman omstreeks 1955. We zien op deze foto dat er zeven remkabels zichtbaar zijn. Na de grote verbouwing waren dit er nog 6.
Foto ontvangen van Wicher Akkerman en verder van Ben van Raavens (1657) en E. van Rijswijk (0351).

(foto 7182) Deze Avenger 038 (eerder A-30) zit vast aan de remkabel, maar gezien de schaduw van het SB wiel nog niet aangekomen op het vliegdek.

(foto 7164) Na de landing en het loslaten van de remkabel is het vleugels vouwen en oprijden naar het dekpark voor op het vliegdek om aldaar geparkeerd te worden.

 

 

 

Terug naar index Avenger..

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [R81 '48-'55 index] [R81 '58-'68 index] [Bemanning index] [Anekdotes index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Algemeen index] [Vliegrol aan boord] [S2A Tracker index] [Avenger] [Sea Otter] [Sea Hawk] [Firefly] [Seafury] [Sikorsky] [Reizen & havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek index] [Contact] [Links] [Untitled729]