BuiltWithNOF
Katapultstart 5

 

(foto 1028) Nadat de rode startknop in de lanceercabine is ingedrukt ( de laatste schakel in het elektrische veiligheidscircuit), openen in de katapultmachinekamer de twee enorme stoomkleppen en komt de opgebouwde stoomdruk achter de twee zuigers. Deze worden door de stoomdruk naar voren geperst en duwen de daarmee verbonden  shuttle met kracht naar voren. De aan de shuttle verbonden strop trekt het vliegtuig met kracht naar voren.
Foto ontvangen van Rob Becker.

(foto 1029) De shuttle trekt via de strop het vliegtuig mee naar voren. Wanneer de aanvangsdruk van de stoom en het motorvermogen van het vliegtuig groot genoeg is voor een snelle start, breekt een metalen ring in de breekringinstallatie aan de achterzijde van het vliegtuig. Op deze wijze is er meteen een hoge aanvangsnelheid. Elke start werd op film vastgelegd door de man rechts met camera voor het oog. De katapultofficier kijkt gespannen of zijn strop (niet zijn das) blijft zitten.
Foto webmaster.

(foto 1030) Het vliegtuig, in dit geval een Tracker met de ‘V’ van Valkenburg, vervolgt zijn weg langs de katapultbaan terwijl dit gefilmd wordt. De man met het cockpit-check bord loopt al terug voor de volgende ‘kist’.
Foto webmaster.

(foto 1031) Tijdens de katapultstart scheert de linker (BB) vleugel over het bakboord voorbordes. Om deze reden waren er op dit bordes geen Bofor 40 mm mitrailleurs opgesteld. Foto genomen vanaf dit bordes en we zien verder een brandstof laadstation (zie ook indeling schip bij vliegdek).
Foto webmaster.

(foto 1032) Terwijl de ‘kist’ nog steeds wordt gefilmd nadert deze het einde van de katapultbaan. Rechts het stuurboord voorbordes waarop wel mitrailleurs aanwezig zijn.
Foto webmaster.

(foto 3229) Een gekatapulteerde Grumman Tracker is onderweg naar het einde van de ‘track’. Links een fotograaf die deze start, zoals elke start, filmt.
Foto ontvangen van Jaap de Moor.

(foto 1033) De Tracker is aan het eind van de katapultbaan gekomen. De strop wordt tegen gehouden en valt op de stroppenvanger. Het voorwiel is al los van dek en de hoofdwielen wielen komen los of zijn net los van het vliegdek.
Foto webmaster.

(foto 1912) Een gekatapulteerde Grumman Tracker is aan het eind van de ‘track’ gekomen. Rechts staat al een machinist van de katapult klaar om de strop van de stroppenvanger weg te halen voor de volgende lancering.
Foto ontvangen van Joep Fraats.

(foto 5796) Deze foto werd genomen vanuit de ‘plane-guard’ die aan SB naast de Doorman vloog.
Foto ontvangen van Hans Lamers.

(foto 1034) Detailopname van het neervallen van de strop, nadat deze is geblokt door de stopper op de geleidekabel.

(foto 1035) De Grumman Tracker S-2A is helemaal los van het vliegdek en gaat op weg naar zijn missie, het opsporen van onderzeeboten op grotere afstand van het vliegkampschip.
Foto webmaster.

(foto 3456) Een gekatapulteerde Grumman Tracker is geheel los van het vliegdek en we zien nog juist een stukje van de neervallende strop.
Foto ontvangen van Jilles Gracia y Madariaga.

(foto 5797) Ook deze foto genomen vanuit de ‘plane-guard’, nadat de grumman tracker het vliegdek heeft verlaten.
Foto ontvangen van Hans Lamers.

(foto 3250) Na de start maakt het vliegtuig een bocht over BB en koerst naar het opgegeven gebied voor de opsporing van onderzeeboten.
Foto ontvangen van Jaap de Moor.

(foto 5798) Vanuit de ‘plane-guard’ helicopter zien we de gekatapulteerde Grumman Tracker vertrekken naar zijn opdrachtgebied.
Foto ontvangen van Hans Lamers.

(foto 3683) Foto uit film, waarbij een lid van de katapultploeg de opgevangen strop van de ‘bridle catcher’ gaat losmaken. Hij is geborgd aan een ‘life-lijn’.

(foto 3685) Nadat de strop is losgemaakt wordt op het vliegdek een teken in de koppeling geslagen, zodat men kan zien hoe vaak een strop is gebruikt.

 

 

Voor meerdere in deze rubriek niet gebruikte foto’s van Grumman Trackers, zie ook bij Tracker index de pagina’s Trackers- aan dek, op de lift, in de range etc.

 

Terug naar Tracker index.

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [R81 '48-'55 index] [R81 '58-'68 index] [Bemanning index] [Anekdotes index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Algemeen index] [Vliegrol aan boord] [S2A Tracker index] [Avenger] [Sea Otter] [Sea Hawk] [Firefly] [Seafury] [Sikorsky] [Reizen & havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek] [Contact]