BuiltWithNOF

 

 

Opnames van de bijna crash van de Grumman Tracker 161 aan boord van Hr.Ms. Karel Doorman. Blijkens informatie op het internet was op dat moment de piloot W.F. “Bill” de Koning en de co-piloot Dieter Doorman. Het excuus voor de bijna crash was abusievelijk het rode ‘wave off’ licht was ontstoken door mogelijk een ‘toeschouwer’ op de vliegbrug. Dit wordt anderzijds weer tegen gesproken. Het ‘wave off’ licht werd bediend door de LSO of de ‘landing signal officer’, deze bevond zich op of bij het ‘batsman bordes’ en niet op de vliegbrug. De fout was het vol gas geven terwijl de deklandingshaak reeds een remkabel had gegrepen. Hierdoor werd het vliegtuig tegen gehouden en schoof cq stuiderde naar bakboord. Het vliegtuig kwam met het bakboord wiel in de catwalk terecht, maar bleef met de wielophanging nog juist op de opstaande rand van het vliegdek hangen.

Door de draaiende bakboord propeller werd een luidspeaker op de catwalk aan flinters geslagen. Gelukkig vlogen de stukken richting zee en niet over het vliegdek waar verschillende bemanningsleden stonden. In alle paniek werd door de VDO aan de vliegers de opdracht ‘vleugels vouwen’ gegeven. Door de klap tegen de luidspeaker stond de bakboord motor inmiddels stil, maar de stuurboord motor draaide nog, zodat vouwen van de vleugels mogelijk was. Hierdoor werd echter het zwaartepunt meer naar de bakboordzijde verlegd, waardoor het vliegtuig alsnog verder naar bakboordzijde zou kunnen vallen. Gelukkig werd ook de stuurboord motor op tijd stil gezet. Als de vleugels verder gevouwen waren zou men ook de kabels van de crashkraan niet meer kunnen bevestigen aan het vliegtuig, omdat dan de vleugels in de weg zouden zitten en met stilstaande motoren ook niet meer uitgevouwen konden worden.

Doordat de propeller-bladen van de stuurboord motor ook het vliegdek raakten zijn er stukken metaal door de cockpit geslagen onder de stoel door van de co-piloot. Dit was kennelijk een gevolg, van het veel verder doorzakken dan normaal van de wielophanging, door de klap waarmee het vliegtuig op het dek neerplofte. Gelukkig deden zich dus geen persoonlijke ongelukken voor.

(foto 0184) Na een mislukte landing staat de Grumman Tracker 161, nog vast aan de remkabel, met het bakboord wiel nog net op de rand van het vliegdek.
Foto Cillekes, ontvangen van Gerard Haas.

(foto 3095) Op dit moment is de Tracker 161 veilig geborgd aan de crashkraan. Door de kraan zal even later de Tracker weer op het vliegdek worden neergezet.
Foto Cillekes via Dutchfleet.

(foto 3290) Hierop zien we duidelijk dat de Tracker 161 met zijn bakboord wiel in de catwalk hangt en nog juist op de opstaande rand van het vliegdek bleef hangen.
Foto via Dutchfleet van “Photo Collection WJAvandenBelt/NN”.

(foto 3290a) Detail uit voorgaande foto. De Tracker bleef hangen op de wielbevesting terwijl het wiel zelf in de catwalk hangt.

(foto 3620) Op deze foto van het bakboord wiel zien we dat de Tracker nu rust op een steun (A) op de zelfde plaats welke op de rand van het vliegdek bleef hangen.
Foto ontvangen van Jaap de Moor.

 
(foto 7207) De sgt Linders, chef inspectiedienst VSQ 4 neemt de eventuele schade op aan de Tracker 161.
Foto Facebook.

 
Terug naar Tracker index.

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [R81 '48-'55 index] [R81 '58-'68 index] [Bemanning index] [Anekdotes index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Algemeen index] [Vliegrol aan boord] [S2A Tracker index] [Avenger] [Sea Otter] [Sea Hawk] [Firefly] [Seafury] [Sikorsky] [Reizen & havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek index] [Contact] [Links] [Untitled729]