BuiltWithNOF

Als een vliegtuig tijdens de landing, naar het oordeel van de LSO, niet in de juiste positie achter het vliegdek zat, gaf deze het signaal “Wave Off”. Hierop diende de vlieger vol vermogen te geven en de landing af te breken. Dit signaal kon worden gegeven door middel van de ‘bats’ of door de ‘wave off lights’ van de deklandingsspiegel.

Hieronder enkele opnames waarbij de LSO het ‘Wave-Off’ teken geeft met door middel van de ‘bats’ en enkele opnames uit een film, waarbij dit signaal gegeven werd via de ‘Wave-Off’ lampen op de deklandingsspiegel.

(foto 1914) We zien hier het signaal met de bats door de batsman of LSO voor een ‘wave off’, bestaande uit het kruiselings zwaaien van de ‘bats’ boven zijn hoofd. We zien ook dat in dit geval een Grumman Tracker de landing heeft afgebroken en over bakboord wegdraait om opnieuw het landingscircuit in te gaan.
Foto ontvangen van Joep Fraats.

(foto 1915) We zien hier duidelijk dat de Tracker 155, met de deklandingshaak naar beneden, wegdraait over bakboord en de landing afbreekt. Dit nadat hij een ‘wave off’ signaal heeft gekregen.
Foto ontvangen van Joep Fraats.

 

Onderstaande foto-serie uit een film van 1965, waarbij tijdens de landing een Grumman Tracker voortdurend te hoog bleef vliegen om veilig te kunnen landen. Foto’s en informatie werden ontvangen van de ex-Tracker vlieger Jaap de Moor.

(foto 3706) Tijdens deze landing is er een vrij rustige zee en weinig deining. Het schip vaart volle kracht en dat is mooi te zien aan de naar zwavel stinkende lichte rook die bijna recht naar achteren komt. Dit was een reden voor vele vliegers om dan wat links van de centre-lijn te blijven hangen, het zogenaamde L.U.L. ofwel Line Up Left.

(foto 3707) We zien in de BB landingsspiegel de ‘meatball’ en deze zit te hoog ten opzichte van de ‘datum lights’.

(foto 3708) Op deze foto zien we dat de ‘meatball’ inderdaad te hoog zit en dat de Grumman Tracker dus ook te hoog zit tov het vliegdek en de landingsbaan.

(foto 3709) De Tracker zit nu vlak achter het vliegdek en we zien dat de ‘meatball’ nog steeds te hoog zit.

(foto 3710) Op deze foto is niet geheel duidelijk de ‘meatball’ meer te onderscheiden, we zien wel duidelijk de remkabels en vliegdekpersoneel aan dek ter hoogte van het eiland.

(foto 3711) We naderen nu het punt waarop de LSO elk moment een beslissing moet nemen. Gezien vanuit het vliegtuig en bijna boven de remkabels zitten we vrij hoog.

(foto 3712) Op dit moment stelt de LSO de ‘Wave Off lights’ in werking en geeft aan de vlieger opdracht om de landing af te breken en weer op te trekken met vol vermogen.

(foto 3713) We zien hier duidelijk aan de horizon dat de vlieger over bakboord wegdraait en weer zal gaan klimmen naar grotere hoogte.

(foto 3714) Terwijl de Tracker over bakboord wegdraait en over de deklandingsspiegel vliegt, zien we dat de ‘Wave Off lights’ inmiddels al weer zijn uitgeschakeld.

(foto 3715) Bij het verder wegdraaien en doorvliegen langs het voorschip, zien we een reeds eerder gelandde Tracker geparkeerd staan op het voordek.

 

Zie ook de pagina Landing Signal Officer

 

Terug naar index algemeen.

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1  '46-'48 index] [R81 1948-1955 index] [R81 1958-1968 index] [Bemanning index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Algemeen index] [Vliegrol aan boord] [Sea Otter] [Firefly] [Seafury] [Avenger] [Sea Hawk] [S2A  Tracker] [Sikorsky] [Reizen & havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek]