BuiltWithNOF

 

 

 

Norfolk in Virginia USA.

Deze laatste bestemming van Hr.Ms. Karel Doorman was de Amerikaanse marine haven Norfolk in Virginia.

(foto 5432) De Amerikaanse marine basis te Norfolk uit later tijd. Ook in 1962 lagen hier meerdere Amerikaanse vliegkampschepen afgemeerd.

Op dinsdag 27 maart 1962 werd afgemeerd in de haven van Norfolk.

De Doorman lag daar met verschillende veel grotere 'zussen' afgemeerd. Er werd dan ook druk gebruik gemaakt van de mogelijkheid om meerdere USS-schepen met een bezoek te vereren.
Ook de Doorman zelf had niet te klagen over belangstelling van Amerikaanse zijde.

(foto 6565) We zien op het vliegdek de twee Trackers 187 en 194 van vsq 1 geparkeerd staan.
Foto ontvangen van Jan Toorenaar via Jaap de Moor.

 

Bemanningsleden welke op haalbare afstand van Norfolk familie hadden wonen werden in de gelegenheid gesteld om deze te gaan bezoeken.

Verder werd de Navy Exchange bezocht om daar enige dollars achter te laten.

Aan het eind van het bezoek werd de Doorman verhaald en kreeg men een aardig kado aangereikt door Amerika. Er werden twee Grumman Trackers aan boord gehesen, de 172 en 173 en als toetje werden daar nog twee Sikorsky S-58 helikopters aan toegevoegd, de 136 en 137. Een mooi kado voor de Nederlandse marine.

(foto 6538) De Doorman nu afgemeerd aan een ruime steiger. De grote laadboom is gereed voor gebruik om zwaardere lading aan boord te hijsen.
Foto ontvangen van Jan Toorenaar via Jaap de Moor.

 

Op maandag 2 april 1962 was ook het eind van dit bezoek en vertrok de Doorman weer naar zee.

Hierna werd druk geoefend in het nachtvliegen. Daarbij werd de Doorman geassisteerd door twee Amerikaanse volgjagers die alles goed in het 'radar-oog' hielden.

(foto 6537) In 1965 zou Baron van Lynden als Schout-bij-nacht de Nederlandse vertegenwoordiger worden bij Supreme Allied Commander Atlantic te Norfolk (SACLANT).
Foto ontvangen van Jan Toorenaar via Jaap de Moor.

 

(foto 6540) De ltzv 2oc Jan Toorenaar was reeds de PR officier aan boord, maar was mede daar door de liaisson officer tussen de commandant en de US Navy.
Foto ontvangen van Jan Toorenaar via Jaap de Moor.

 

Nadat de Doorman zich, na afloop van de oefeningen, had vol laten lopen met olie vanuit een Amerikaanse Navy tanker, werd nu echt de koers verlegd in de richting van Nederland.

De Doorman en haar opvarenden gingen nu op huis aan.

In deze periode stomen de overige schepen van het smaldeel 5 richting Nieuwe Guinea via Pearl Harbour, Midway Hawai en Guam, waar onder andere olie wordt geladen.

Op woensdag 11 april 1962 passeerde dit verband de Evenaar.

Op vrijdag 13 april 1962 aankomst in Hollandia. Op maandag 16 april 1962 vertrek uit Hollandia en opstomen naar Biak.

Op woensdag 18 april 1962 aankomst in Biak. Dat is even slikken voor de bemanningen bij de gedachte dat de Doorman op deze dag de thuishaven Den Helder binnen loopt.

Hiermee zijn we weer terug bij de Doorman, waar op deze woensdag 18 april 1962 de vliegtuig squadrons debarkeren vanaf de Doorman naar het MVKV.

 

Den Helder.

Hierna loopt Hr.Ms. Karel Doorman de haven van Den Helder binnen, waar vele familieleden en vrienden op de kade reeds staan te wachten.

(foto 7066) Het geduld van de wachtenden wordt beloond, uit de mist komt langzaam Hr.Ms. Karel Doorman te voorschijn. We zijn weer thuis.

(foto 5613) Met behulp van sleepboten wordt de Doorman achterwaarts naar steiger 20 getrokken.

(foto 5614) De meerploeg is met snelle sloep en een schouw bezig om de eerste verbinding met de wal te maken, voor het gooien van een ‘keesje’ is nu op de wal geen ruimte.

(foto 5681) Langzaam komt de Doorman steeds dichter langs steiger 20, nog even en men kan elkaar herkennen.

(foto 5615) Effe zwaaien Bets, ik zie  ‘Jan’ al staan, wat is ie bruin geworden hè.

(foto 5285) Zo nu nog even geduld en de bemanning, althans zij die geen wacht hebben, kan de wal opstormen voor een welkomst knuffel. Hierna snel op huis aan voor een welverdiend verlof.

Voor de bemanning van de squadrons en de Doorman zit de 4e Westreis 1962 er weer op en kunnen zich met familie en vrienden verenigen.

De bemanningen van de jagers Limburg en Groningen en die van de onderzeeboten Zeeleeuw en Dolfijn moeten een dergelijke ontvangst nog geruime tijd uitstellen.

Bij aankomst in Den Helder waren er dus nog Grumman Trackers aan boord. Onbekend waarom deze niet op zee waren gedebarkeerd naar het Marine Vliegkamp Valkenburg. Wie weet waarom en welke dit waren. Zijn mogelijk alle vliegtuigen aan boord gebleven ivm de mist?

Op diverse foto's van deze 4e Westreis staan de volgende Trackers afgebeeld: 158, 159, 160, 161, 162, 165, 166, 167, 169, 187 en 196.
Op de foto waarbij de 187 staat afgebeeld, staat nog een Tracker waarvan het nummer eindigt op een 4.

Verder heb ik wederom het verzoek: als u nog in het bezit bent van foto's, documenten, aantekeningen of anekdotes betreffende deze en andere reizen, deze ter beschikking wil stellen aan de webmaster ten behoeve van aanvulling van de site kareldoormanr81.nl. Bij voorbaat dank, mede door de bezoekers van de site.

 

 

Afzonderlijke pagina’s met betrekking tot deze 4 Westreis zijn:
A: Media en de 4e Westreis;
B: Speciale krant 4e Westreis Aruba;
C: Verslag 4e Westreis en verblijf in NNG. (verder link naar Hr.Ms. Zeeleeuw 1962)
 

Bereikbaar via links in Smaldeel reizen index (zie link hieronder)

 

Terug naar index smaldeelreizen.

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [R81 '48-'55 index] [R81 '58-'68 index] [Bemanning index] [Anekdotes index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Wereldreis 1960 index] [Smaldeel reizen  index] [1950] [1952] [1954] [1954] [1955] [1959] [1961] [1962] [1963] [1964] [1965] [1967] [1968] [Havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek index] [Contact] [Links] [Untitled729]